søndag 30. november 2008

Er du påvirket av reklamen?

Hvor påvirket er vi egentlig av reklamen? Når man ser TV programmer om temaet, er det alltid intervju med folk på gaten som påstår at de ikke er noe særlig påvirket av den. Tror vi på dem? Hvor påvirket er du? Eller jeg? Jeg skal komme tilbake til det litt lengre ned...

Ført vil jeg vise til to innslag laget av Derren Brown, som viser hvor påvirket vi er. Den første videoen viser hvordan to reklamefolk også er påvirket av sine egne teknikker (og den ene virker litt snurt over akkurat dette). Merk dere slutten, når han viser litt av hvordan han gjorde dette.

http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg

Den neste er også et innslag hvor Derren Brown går inn og påvirker folk i et kjøpesenter. Her spiller han av en melding flere ganger, før han overtar og viser hvordan meldingen har påvirket de. Mer dere nøye hvilke ord han bruker -- ofte er det ord som ikke hører hjemme i setningen, men som er lagt inn nettopp for å påvirke:



I Sverige har Henrik Fexus gjort et eksperiment som også viser hvor påvirket vi er av ting omkring oss. I denne videoen lar han tilfeldige folk prøvesmake to produkter (som i realiteten er samme produkt), men får de til å oppfatte de forskjellige:



Så, hvor påvirket er DU? For å finne ut av det, gjør følgende eksperiment neste gang du skal ut og kjøpe tannkrem: Finn et merke du aldri har sett reklame for. Det er i seg selv veldig vanskelig, men det er en forutsetning for eksperimentet. Hold den i den ene hånden, og ta en tannkrem du har sett mye reklame for i den andre hånden. Hvilken har du mest lyst til å kjøpe? Hvorfor? I og med at det kun er du selv som vet resultatet, kan du trygt være helt ærlig med deg selv i dette eksperimentet. :-)

Ingen kommentarer: